Ferie på Cuba  - april 2000 & april 2001 & april 2006 og april 2009   cu-lgflag.jpg (51716 bytes)[Country map of Cuba]

13 dage på Cuba er ikke nok!
men det giver et indtryk af landet.
Vi havde på forhånd besluttet os for at bo privat, for lettere at komme i snak med de lokale. Det viste sig at være alletiders beslutning. De cubanere vi mødte var meget venlige og åbne og på trods af vore manglende spanskkundskaber lykkedes det os at få snakket med en del på engelsk.
Vi startede palmesøndag med 6 dage i Havana, hvor vi boede hos Esther Contreras i den gamle bydel, Habana Vieja. Dette var udgangspunkt for gåture i den gamle bydel og taxature (med gamle amerikanerflydere og cykler) til den nye del af Havana og til den bugt, hvor Hemingway boede, da han skrev Den gamle mand og havet. Den gamle del af Havana er meget hyggelig. De er i gang med en kraftig restaurering af byen (med massiv støtte fra Unesco) og der er byggearbejde i gang overalt. Heldigvis sker det med nænsom hånd, så man bevarer de gamle bygningers identitet. Der er mange hyggelige huse  med skønne patioer. Det er let at finde billige og gode spisesteder. De sidste dage lejede vi en bil og kørte ad Autopista, først til Vignales dalen, hvor vi undervejs stoppede ved Soroa og så på et lille vandfald, nogle enorme oksefrøer, nogle små kolibrier og en stor orkidehave. På vejen til Vignales tog vi et par unge cubanere med, som gerne ville vise os området, og de kendte til en god og billig restaurant. Den var god, men ikke specielt billig. Vi har dem mistænkt for at være hyret til at lede os dertil (det lå udenfor turistområdet) Dalen i Vignales er flot, men lad være med at spilde penge på drypstenshulerne. En kort tur i en larmende motorbåd på den underjordiske flod i en ikke særlig imponerende drypstenshule. Herfra kørte vi videre til Pinar del Rio, som er en hyggelig lille by. Vi kørte hjemad i mørke, hvilket giver turen på Autopista en ekstra dimension. På udvejen havde vi bemærket at der var en livlig trafik af gående, cyklende, ridende, sælgende personer. Desuden var der mange lastbiler, der agerer bus for de mange blaffere. Der er knapt så meget liv om natten, men cykellygter er et ukendt fænomen, og folk stod stadig midt på vejen og blaffede, hver gang man kom til en udfletning.
Den efterfølgende dag gik turen via Mantanzas (her er der flotte drypstenshuler!) til Varadero. En rigtig Bountyland strand med kokospalmer og turkisblåt vand, der kom i stor bølger, man rigtig kunne boltre sig i. Dog ødelægges Bountyillusionen af, at der er masser af hoteller og det stort set kun er turister, der kommer her.
Herefter tog foreløbig afsked med Havana, for at køre til Santa Clara, revolutionens vugge. På vejen hertil blev vi standset af enormt mange busser, last- og hestevogne med folk på ladet, taxaen, der alle skulle til demonstration i anledning af at Elian var blevet ført sammen med sin far. Desværre fik vi ikke oplyst at Fidel Castro ville tale, ellers havde vi nok gjort et ophold. Ved indkørslen til Santa Clara mødes man af masser af cyklister, nogle af dem vil gerne (for en dollar) vise vej til bycentrum og restauranter og cigarer og overnatningsmuligheder, og således fandt vi Omelio, der bor een gade fra den centrale plads, hvor det sidste slag mod Batista stod i 1959. Det er en meget hyggelig familie, og faderen i huset taler rimeligt engelsk. Busselskabet i Santa Clara betjener sig i altovervejende grad af hestetrukne vogne. Det har de gjort siden 90-91. Vi så et par historiske steder og desuden monumentet for Che Guevara
Den næste dag tog vi et smut til Trinidad hen over nogle meget flotte bjerge (det næsthøjeste på Cuba). Vi var glade for at det var tørvejr, for nogle af vejstrækningerne er meget stejle og lavet af beton. Den gamle del af Trinidad er en smuk by, flot bevaret fra kolonitiden. Også her er det let at finde et godt og billigt sted at spise hos en af de mange små private restauranter der skyder op på Cuba.
Så forlod vi Santa Clara for at tage til Svinebugten, nærmere betegnet Playa Giron. Vi var udstyret med en adresse på mennesker som Omelio kender. Man skal så passe på, når man spørger sig frem, for folk er hurtige til at sige, at der ikke er nogen hjemme, men de kender et sted, hvor man kan leje et godt værelse. Man skal holde fast i, at man vi finde den adresse man søger. Ved Playa Giron ligger et lille dykkersted (mest for turister), hvor der er et rev, der afskærmer een fra havet. Prisen var 25$ pr. person, incl. fri mad og bar. Her fik vi vores første snorkeloplevelse, og det var fantastisk! Ligegyldig hvor man vendte sig hen var der nye flotte fisk og koraller. Ulempen er at man næste nat ikke kan sove på ryggen - visse dele stikke over vandet, når man snorkler, så det kan anbefales at iføre sig t-shirt og langbenede shorts i vandet!
Næste dag gik det over en million (eller deromkring) krabber, som synes det var moderne at krydse vejen på en strækning på ca. 5 km. I starten prøvede vi at undgå dem, men forgæves og til sidst kørte vi bare. Vi stoppede ved krokodillefarmen, men vil gerne advare mod at bruge tid og penge på sejlturen ud til "indianerlandsbyen". Det er et turiststed med 5 efterligninger af indianerhytter, men det går mest ud på at man kan købe souvenirs og drikkevarer. Vi fik ikke prøvet dyrereservatet, og det har vi fortrudt.
Den sidste nat i Havana boede vi hos Ofelia, der har et penthouse-værelse med udsigt over Havana. Her vågnede vi på vores sølvbryllupsdag
Desværre fik ferien en ende, men nu sparer vi penge sammen til igen at komme til Cuba. Det er billigt når først man er der!

Vi boede her

Som der stod i starten: 13 dage på Cuba er ikke nok!   og derfor tager vi derover igen i påsken 2001 :-),
Rejsen er bestilt (hos Hannibal Tours) og vi har lokket Birgits søster og svoger med. Det bliver garanteret alle tiders. Vi glæder os til at gense nogle af stederne og de mennesker vi mødte, samt at se en masse nyt. Vi starter med et par dage i Havanna Vieja. Derfra går det i lejet bil til Santa Clara, og derfra til øerne ved Coyo Coco, og østover langs nordkysten. Formentlig et smut til Sierra Mestra og til Santiago de Cuba. Herfra tager vi et fly tilbage til Havanna.

Påsken 2001-  Cuba.
Med en mellemlanding i Paris nåede vi frem til Havana tidsnok til en aften-Mojito i den gamle by. Vi overnattede hos Ofelia,  Dagen efter var et hyggeligt gensyn med såvel Rafael som den gamle bydel og Malecon området. Der var sket noget siden sidste år, mest tydeligt at se på lidt flere nyere biler og restaureringen af den gamle bydel var fortsat. Søndagen oprandt, og vi havde denne gang lejlighed til at komme til Palmesøndags gudstjenesten i Katedralen i god tid. Det er et flot optog med mange deltagere. Sidst på eftermiddagen hyrede vi en Dodge 58 til Cojimar, hvor Hemingway boede, og derfra videre til Rafaels hjem, hvor vi alle var inviterede til hyggelig aftensmad.
Så lejede vi en bil og kørte via Ciefuegos til Trinidad. Det var lidt sent på eftermiddagen, og mandag er en del lukket, men heldigvis var der en mand, der passede på en tidligere handelsmandspalæ under restaurering, der var så flink at lukke os ind. Det er utroligt så meget der er velbevaret fra det midten af 1800-tallet. På vejen over bjergene til Santa Clara så vi blandt andet kaffedyrkning. I Santa Clara overnattede vi igen hos Omelio. Det var fantastisk hyggeligt at besøge dem igen. Dagen efter gik det over Remedios, til den lange dæmning (48 km) ud til Coyo Santa Maria. Vi havde hørt det skulle være godt at snorkle derude, og ikke så overrendt af turister. Det sidste er korrekt, det er  langt fra færdigt endnu, og vi fandt kun en enkelt sandstrand med lidt klipper, og så et lille hotelkompleks med sandstrand. Det gjorde ikke sagen bedre, at vi også blev fuppet af nogle vejarbejdere, der havde en bom over dæmningsvejen og krævede 30$ for lov til at køre og parkering i området. Vi hørte senere at prisen var 2$. Tilbage igen kiggede vi lidt rundt i den lille fiskerby Caibarién og overnattede i Remedios. Sønnen i huset lavede mad til os, meget lækre fisk, serveret med stegte bananer, mango og ris.

Og så er vi klar til 3. runde i påsken 2006

Påsken 2006-  Cuba.
Denne gang var turen med Gerd og Jens. Mere følger når jeg lige få fundet notaterne, men vi fløj til Havana, og kørte så over Santa Clara, hvor vi selvfølgelig overnattede hos Omelio til Santiago de Cuba, og sluttede af i Varadero, hvorfra vi fløj tilbage.

Påsken 2009-  Cuba.
Denne gang var turen med Bruno og Susanne. Vi startede sædvanen tro med at bo i Havana Vieja, denne gang dog på et mere ydmygt hotel (Hotel Islazul Lido), som en del af en lille pakkerejse købt gennem Jysk Rejsebureau. Aftensmaden på Paladar La Julia i gaden O´Reilly , også en sted vi altid skal besøg, en lille familierestaurant med 4 borde og den helt traditionelle menu, afsluttet med besøg i et par barer med musik og mojitos. Dagen efter til fods rundt i det gamle Havana, med frokost på tagterassen af Hotel Ambos Mundos. Afslutter dagen med en tur i åben blå flyder ud til aftensmad og cabaret på Tropicana. Næste dag mere gamle Havana. Vi spiser frokost på den gamle plads, hvor der er en Amerikanerrestaurant på hjørnet. Vi kunne få lov at dele frokosttilbuddet, så det kostede 25 CUC incl. øl for 2 personer. Så var det tid at afhente bil og drage mod Vignales. På vejen stoppede vi og så orkidehaven ved Soroa og gik en tur til udsigtspunktet samme sted. Oksefrøerne lod ikke høre fra sig, men vi så deres haletudser. I Vignales fandt vi overnatning i en lejlighed i en boligblok hos Mirta Diaz. Dagen efter vil sønnen gerne vise os området, men da vi hører prisen, 10 CUC, pr. person takker vi nej, og går ud på egen hånd. Vi vandrer i det smukke landskab og møder bla. en gammel mand, der trækker med sin cykel Han vil gerne vise sin gård frem, så vi takker ja, og ser hans lille landsted, hvor han stolt viser sine afgrøder frem, og han laver selvfølgelig sine egne cigarer. et bundt for 2 CUC, så det snupper vi, selvom ingen af os ryger. Derefter kører vi mod Playa Giron, men turen tager lidt længere end ventet, der er ikke så mange skilte... så vi overnatter i Jagüey Grande hos Zulema Santana. Her får jeg lov til at "plukke" bananer til morgenmaden, dvs. det er så praktisk at de modne bananer bare ligger klar øverst på klasen. Uhmmmmm. Næste dag stopper vi ved Zapata og får en guidet fugletur (10 CUC pr. person). Det var en fin 2 timers gåtur med mange flotte fugle, heriblandt nogle sjældne kolibrier og selvfølgelig nationalfuglen, samt nogle sjove og søde ugler. De næste 2 nætter overnatter vi hos Silvia Acosta. Vi snorkler ved samme dykkersted som i 2000 (Caleta Buena) og selv Susanne fik smag for snorkling! Det er stadig vildt billigt,15 CUC for en hel dag med lækker frokost (hummer, krokodille, fisk) og fri bar. Videre til Trinidad ad noget der vist var en vej, men mere lignede en række mere eller mindre dybe huller. Stop i Cienfuegos som er en flot by., hvor vi denne gang prøvede at bo, for at opleve byen. Omelio havde skaffet kontakt til et sted inde midt i byen, et gammelt kolonihus Ana Gloria Basulto. Trinidad er virkelig hyggelig, og fint denne gang at have tid til at opleve den, med spisning og Casa del Cultura og Museo Romantica, hvor en gruppe cubanere, der var på besøg pludselig brød ud i lovsang for Fidel. Herfra gik det over bjergkæderne, med stop ved flere udsigter, til Santa Clara. Denne gang havde
Omelio et hold boende, der havde forlænget opholdet, så vi kom i stedet til at bo hos naboen, men om aftenen var der stor gensynsmiddag hvor begge deres børn og barnebarnet også kom. Meget hyggeligt! Dagen efter var Bruno og jeg med Isel på besøg på Santa Clara Universitet. Det var meget interessant at se, i hvor høj grad deres it-uddannelse ligner den danske. På trods af embargo fra USA lykkes det dem at holde et højt niveau. Vi så selvfølgelig også alt det Che-relaterede i og omkring byen. Videre gennem flotte landskaber til Remedios, hvor vi boede på La Casuna Cueto. Et flot højloftet kolonihus med en sød familie (gensyn fra 2006). Vi nød aftenen på torvet, hvor nogle skolebørn optrådte med dans og sang. Vi sluttede af med overnatning på hotel Dos Mares og dasedag på Varadero, så den vinkel også kom med i oplevelsen. Det er dog ikke det mest charmerende område efter vores opfattelse. Flot palmestrand og mulighed for "all inclusive ferie" med hvad det indebærer, men det har ikke Cubas sjæl! På vejen til lufthavnen i Havana smuttede vi ind til Hemmingways hus, hvor han boede g fiskede og skrev "Den gamle mand og havet".
En god bog at have med til Cuba: Lonely Planet. Og i udgaven fra 2004 er jeg nævnt som bidragyder til bogen ... sammen med en masse andre :-)